05 de maig 2011

HOSTALRIC 2011

- 22, 23 i 24 D'ABRIL DE 2011 -

XV Fira Medieval d'HostalricGrata va ser per a nosaltres rebre l'invitació dels nostres amics de A.C.H.A. per assistir al Mercat Medieval d'Hostalric els dies 22, 23 i 24 d'abril. Un mercat medieval que no ens era desconegut pel fet que durant uns anys, del 2001 al 2006 varem estar encarregats de l'activitat del tir amb arc.
Uns dies en què la metereologia no pintava molt clara al nostre favor ja que s'anunciava que podia caure aigua en qualsevol moment com així ho va fer.

Vam arribar a Hostalric just a l'hora de dinar del divendres i directament ens dirigirem al castell fortificat que domina tota la població als seus peus. Aquí ens vam trobar amb els amics de L'Ordre del Acer Negre que també participaven, juntament amb nosaltres, de l'esdeveniment. Hores més tard van arribar els membres de A.C.H.A. que per ser d'Aragó i haver de carregar molt més material que nosaltres es van retardar una mica.

Un cop vam acabar tots de dinar vam començar a muntar el campament recreacionista. En el nostre cas, els membres de ARCOFLIS, només vam muntar una de les tres tendes que portavem doncs l'amenaça de pluja era imminent i es va completar amb petites gotes fins i tot abans d'acabar el muntatge d'aquest.

No voliem mullar les nostres tendes atès que a la setmana següent ens esperava una nova edició de Ciutadilla i voliem arribar amb les tendes intactes. Dit això pels que no vam muntar ni tendes ni pavellons se'ns va habilitar una sala per dormir molt a prop del campament de manera que quasi semblava que estàvem enganxats a ell. Així doncs ens instal.lem al castell.

El castell d'Hostalric

Castillo de HostalrichEl castell d'Hostalric és una fortificació d'origen medieval, encara que refeta en època moderna, situat a Hostalric.
Hostalric està situat sobre un cingle estret de pedra basàltica a la vora esquerra del riu Tordera, en la seva confluència amb la riera d'Arbúcies. A l'extrem de ponent hi ha el turó del castell, situat a 189 m sobre el nivell del mar, que actualment separa la part antiga del nucli nou. A l'edat mitjana, Hostalric esdevingué la seu administrativa del vescomtat de Cabrera i, juntament amb el castell de Montsoriu, un dels principals bastions d'aquesta família. Per les notícies que tenim del castell medieval d'Hostalric, sembla que va ser petit i del mateix tipus dels altres castells gironins del seu temps: més utilitari que estètic, d'una certa amplitud, amb sales i cambres pròpies d'un castell-palau. A la primera meitat del segle XII el castell va ser una fortificació útil i d'importància. El 1306 Jaume II autoritza Ponç Hug a fer obres.

En 1462, durant la Guerra civil catalana va ser ocupat per la Host del Consell del Principat que es dirigia a Girona després d'un breu setge.
El 27 juliol 1695 Anne Jules de Noailles, el duc de Noailles va enderrocar el castell abans d'abandonar-lo. Un any més tard, es va reconstruir segons plànol de l'enginyer militar José Chifrion. Va fer rodejar les muralles i torres amb un sistema de baluards poligonals i va construir, a més, en el cim més alt, pavellons i arsenals que varen constituir el modern castell, esfondrant el medieval dels Cabrera. Durant el segle XVIII es construeix l'actual castell, que es va concebre com a fortalesa militar. El disseny original de la fortificació moderna d'Hostalric és obra de Francisco de Santa Cruz.

El 7 novembre 1809 les tropes napoleòniques saquegen les cases i calen foc al poble d'Hostalric. El castell, però, resisteix. El 12 de maig de 1810, després de sis mesos de setge, 800 soldats que formaven part de la guarnició del castell es van poder escapar del setge de les tropes napoleòniques.

Vam dedicar la resta de la tarda del divendres a muntar i arreglar el campament, sopar i resar perquè la pluja no enterbolís les següents jornades el que va semblar ser la matinada del dissabte però els núvols negres que es veien en horitzó alguna cosa havien de dir en contra .

Així que ens aixequem, esmorzem i ens posem les nostres millors gales per assistir a la desfilada que des del castell havia de transcórrer fins a l'Ajuntament al final de la zona dedicada al mercat medieval.

Baixàrem del castell i un cop a baix ens va sorprendre una intensa pluja però que només va durar uns breus minuts fent que algun grup desistís de la desfilada. Nosaltres fidels als nostres principis de que l'aigua no pot parar-nos com no ho va fer en altres memorables esdeveniments medievals vam seguir la desfilada fins al final caigués el que caigués i per sort nostra va ser molt poc el que va caure.

Després de dinar ens vam dedicar al tir amb arc mentre que els nostres companys de A.C.H.A. muntaven una exposició sobre armament en una de les sales del castell que fou molt visitada i lloada.

Ja al vespre es preparava una nova desfilada amb torxes amb finalització al castell amb l'actuació d'un grup de teatre. Després del sopar estava previst un correfoc consistent en un recorregut amb petards i focs d'artifici que culminava amb un gran castell de focs artificials. I aquí va començar de nou el nostre calvari doncs per un descontrol de l'organització aquest correfoc passava a tocar del campament on eren les nostres tendes medievals amb el perill de ser incendiades per alguna espurna. Resolt això amb l'organització es va decidir fer-ho per altres llocs per preservar la pau del campament i les seves possessions, no així del castell de focs que es va fer just a sobre del campament i amb el mateix perill. Però llavors va aparèixer una intensa pluja que durant llargs minuts va descarregar sobre el campament mullant-lo tot i allunyant el perill. El castell de focs es va desenvolupar sense novetat però des del campament veiem algunes espurnes apagar-se amb l'aigua que encara tenien les nostres tendes. Que hagués pogut passar si no arriba a ploure ...

I va seguir la intensa nit doncs un altre error de coordinació de l'organització ens va col.locar una festa davant mateix del campament. Per protegir els nostres vehicles del correfoc els vam pujar al campament ja que no podíem deixar-los en un altre lloc. El fet va ser que vam haver d'estar tota la nit protegint els nostres vehicles de gent jugant amb foc a prop seu, de borratxos que lluny de trobar els urinaris es dedicaven a orinar en els cotxes, etc. I així tota la nit i fins a la matinada de diumenge varem estar protegint les nostres coses. I em pregunto ... que hagués passat si no arribem a estar vigilant tota la nit i deixem sol el campament i els nostres vehicles? Lamentable, molt lamentable i esperem que l'organització hagi pres bona nota. Dir que fins i tot en un moment donat es van presentar gran quantitat de policies buscant alguna cosa o perseguint quelcom però des del campament no vàrem poder apreciar-ho bé.

Tornant a l'esdeveniment, el diumenge al matí hi havia una desfilada a la que no vam poder assistir doncs el fet de que haguessim passat l'anterior nit desperts va fer que no estiguéssim preparats per a aquest. El que si vam fer posteriorment va ser una representació d'una batalla medieval en la qual un exèrcit invasor arribava a les portes d'un castell desafiant al noble propietari del mateix qui des de la porta del castell i recolzat pels seus arquers des dels merlets llançava les seves tropes a rebutjar a l'invasor el que aconsegueixen després d'una aferrissada lluita.

I tot seguit a dinar. Per a aquest últim menjar de la nostra estada a Hostalric, l'organització ens va portar dues exquisideses, de primer uns canelons casolans i de segon uns picantons excel.lents. Les nostres felicitats als cuiners.
I ja després de tan magnífic àpat a desmuntar el campament, carregar els vehicles, acomiadar dels nostres amics i tornar a les nostres cases per descansar.

Més fotos de l'esdeveniment a: